Dinagat Islands - Off the beaten track paradijs

Dit off the beaten track paradijs wacht om ontdekt te worden. Dinagat Islands, verscholen tussen Samar en Surigao del Norte is echt een verborgen juweeltje. Deze bestemming is perfect vanwege haar spierwitte bountystranden, idyllische baaien en uitstekende limestonerocks. Een plek die je zeker niet wilt missen. Het kleine slaperige hoofdstadje San Jose geeft je zo’n warm en welkom gevoel dat je bijna niet meer weg wilt. De dromerige eilanden rondom Dinagat doen mij veel denken aan Palawan maar dan zonder toeristen. Eilandhoppen werd voor mij een super gave trip omdat ik op pad mocht met een visser en zijn familie. Ik belande op de mooiste stranden en een bijzonder heilig meer. Wat een top bestemming!

dinagat- off the beaten track

Dinagat Islands

Dinagat Islands ligt op een uur varen van Surigao af. Deze off the beaten track bestemming waar amper toeristen komen heeft echt mijn hart gestolen. Toen ik vanuit Siargao weer verder wilde reizen keek ik op de kaart waar ik toe wilde gaan. Ik zag dat Dinagat Islands redelijk dichtbij lag en een groot eiland was met heel veel kleine eilandjes eromheen. Vooral omdat er online zo weinig te vinden was zag ik een mooie uitdaging.

In de ferry van Surigao naar San Jose viel mij gelijk al op dat ik de enige buitenlander was. Gelukkig zijn de Filipino’s super vriendelijk en al snel kwamen we aan de praat en deelden ze een aantal tips met mij. Aangekomen in het haventje van San Jose bood een local mij aan te helpen met het vinden van een slaapplek. Niet veel later zaten we met zijn drieën op een habal habal (motor-taxi) en kwam ik terecht bij Sofia’s bed. Een kleine homestay iets hogerop gelegen in de heuvels met een geweldig uitzicht over de baai.

off the beaten track dinagat

eilandhoppen dinagat

De markt en het centrum van San Jose

San Jose heeft een klein centrum met een hoofdstraat en aan het einde van die straat een markt. Elk dorp/stadje in de Filipijnen heeft dagelijks een markt waar je van alles vers kunt kopen. Aangezien er in San Jose niet echt restaurants zijn te vinden (een paar fast food) ging ik hier dagelijks mijn ontbijt/lunch en diner scoren. Ik kocht hier onder andere elke dag knoflookrijst, verse tonijn, loempia’s en naast de markt staan elke avond barbecues waar je je vis of vlees (en groente) kon laten grillen. Ook is er een bakkerij te vinden waar je die typische zoete Filipijnse broodjes kunt kopen. En last but not least, een shopje waar je banana turon kunt kopen. Dit is een soort banaan loempia met een suiker karamel laagje eromheen. Zo lekker (en verslavend)!

In het begin keken ze me een beetje vreemd aan maar dat veranderde al gauw in gezellige gesprekjes en leuke contacten. Hier kwam ik ook in contact met de familie waarmee ik ging eilandhoppen en leende ik en scooter van iemand om de omgeving mee te gaan verkennen.

local market dinagat

banana turon dinagat

Eilandhoppen Dinagat Islands

Wauw, ik mocht dus mee eilandhoppen met de visser en zijn familie! Een dag, maar uiteindelijk werden dat er twee. Omdat er die dag niet zoveel gevist kon worden (dus geen inkomsten) hadden ze mij gevraagd om een kleine bijdrage te doen. Natuurlijk wilde ik dat, ik was zo blij als een kind dat ik op deze manier met locals mee mocht! We vertrokken al redelijk vroeg in de morgen. We namen eten drinken mee want bij de omliggende eilanden is natuurlijk helemaal niks te verkrijgen. De eilanden liggen allemaal vrij dicht op elkaar en met het kleine motorbootje pruttelden we gestaag en goed gehumeurd over het water. Het begon helaas wel wat te regenen en het werd flink onstuimig op de open zee. Met een “ohhh, woohhh en aahhh” en een beetje natte kleding bereikten we niet veel later kalmer water, begon de zon te schijnen en pronkten voor mij prachtige eilandjes, stranden en rotsformaties op!

**Update 17-1-2019
Er zijn nu ook diverse tours te boeken via Dinagat Islands Gataway. Ook kan je via hen op een onbewoond eiland/strand slapen!

off the beaten track - diangat

Kleine kapitein

Basilisa – Bababu & Lake Bababu

Bababu is bewoond door één persoon. Hij is de caretaker (Mr. Langit) van dit gebied. Vanaf een geweldig mooi strand kan je via een stevige hike het prachtig meer bereiken. Voor de locals is dit een heilig meer. Mr. Langit houdt om die reden dan ook een oogje in het zeil en moet je hier een fee betalen. Voor 300 pesos leid hij je naar het meer. Het eiland is prachtig, alleen al aankomen op dit strand voelt als HET PARADIJS. Om bij het meer te komen moet je eerst dus een uitdagende hike maken van ongeveer een half uur. Er is geen pad en je moet over veel rotsen klimmen en klauteren. Op de moeilijkste plekken zijn wel touwen gespannen zodat je je kunt vasthouden.

Dan zie ik in de verte wat blauw/groens schitteren door de groene jungle. Wauw, wat mooi! Een groot meer helemaal verstopt midden in dit rotsachtige gebied. Aangekomen bij Lake Bababu worden we verzocht om hier niet te spugen of te plassen in het water (ahum,ok) aangezien het een heilig meer is. Zwemmen is wel toegestaan dus gauw de kleren uit en plonsen maar! Het water is heerlijk verfrissend en zoet. Even wat anders dan al dat zoute zeewater.

Bababu beach

Duiken in Lake Bababu

Het blijkt dat je ook kunt duiken in Lake Bababu. Af en toe komen hier wat bikkels (je moet dan met je zware duikspullen diezelfde hike maken) om de bijzondere grot-tunnel te gaan verkennen die vanaf het meer 500 meter richting de zee loopt en daar ook uitmond. Deze grot-tunnel is pas ontdekt in 2012. Voor meer info check Filipino cave divers.

Lake bababu

lake bababu

Eilanden langs de kust van Basilisa tot aan Libjo

Langs de kust van Basilisa richting Libjo stikt het van de prachtige eilandjes, stranden en rotsformaties. Ik had serieus het gevoel dat ik in mini Palawan was beland maar dan zonder toeristen! Wat ongelooflijk mooi. Tot mijn verbazing hadden de visser en familie (dag 1 was ik met twee kleinzonen, dochter en nicht) deze omgeving nog nooit bekeken en zag ik hen ook duidelijk genieten.

Af en toe moesten we erg voorzichtig zijn, het water was op sommige stukken erg ondiep en zag ik heel veel mooie koralen door het water schitteren. Vanaf de boot zag het er al indrukwekkend uit en ik durf te wedden dat hier (bijna) nog nooit gesnorkeld is!

Ik heb ongelooflijk veel onbewoonde eilandjes gezien met prachtige spierwitte stranden waar we af en toe even voet aan wal hebben gezet. Hoe de eilanden allemaal heten, geen idee, dit was mijn onontdekte paradijs!

dinagat islands

limestone rocks dinagat

Unib Island – Bitaog beach

Omdat het weer op dag 1 bij vertrek zo slecht was moesten we uitwijken naar de eilanden die wat meer langs de kust lagen en daardoor had ik blijkbaar een locale hotspot ( Bitaog Beach) gemist. De locals van Dinagat trekken in het weekend vaak naar dit strand. Ze vonden dat ik deze plek ook moest zien en ik mocht nog een dagje mee op de boot! Nu wilden ze wel wat meer gaan vissen en zouden ze me droppen op dit eiland. Prima!! Eten en drinken mee en ik vermaak me wel.

Ook dit eiland was een lust voor het oog. Omdat het een doordeweekse dag was, was er geen mens te bekennen. Ik werd ontvangen door een hond die de hele dag bij me bleef. Op de terugweg hebben we nog meer eilandjes bekeken en zijn we nog een andere kant opgegaan waar nog meer vissers op hun traditionele manier aan het vissen waren.

bitaog beach

Bitaog beach

Cagdianao – Tagbirayan Beach

Tijd voor een nieuwe ontdekking. Getipt door de locals moest ik richting Cagdianao – een andere provincie en kant van het eiland. Dit is ook een plek waar locals in het weekend wel eens naar toe gaan voor wat quality -time met familie. Er waren 2 ‘resorts’ (super simpele basic hutjes) te vinden aan een waanzinnig mooi strand. Het zachtbruine zand met een dikke strook palmbomen tussen de zee en mijn huisje gaf mij wederom het gevoel in het paradijs te zijn beland!

Deze grote baai was wat wilder en in de verte zag ik golfen, en ik kreeg zelfs het idee dat ik hier wel kon surfen! Helaas had ik geen surfboard en huren hadden ze hier denk ik nog nooit van gehoord. Ook waren geen restaurants dus je moet alles zelf meenemen. Op verzoek kan je eten krijgen van de eigenaresse van het hutje die 250 meter verderop woonde. Ik heb alleen om heet water gevraagd zodat ik ochtends heerlijk mijn (zelf meegenomen) instant havermoutje en koffie kon nuttigen!Op nog geen tien minuten rijden zit je in het pittoreske dorpje van Tagbirayan. Op de markt en bij een restaurantje kan je ook eten, of wat meenemen.

Zorg in ieder geval voor een goed boek, eten en drinken en droom even helemaal weg bij dit geweldige strand!

Tagbirayan beach

Dinagat Islands verkennen met de scooter

Zoals altijd vind ik het geweldig om de omgeving met een scooter te verkennen. Aangezien er vrijwel geen toerisme is in Dinagat Islands zou ook dit nog een leuke uitdaging worden. Je kunt met de habal habal (motor met chaufeur) ook alle kanten op maar zelf rijden heeft toch echt wel mijn voorkeur. Vrijheid en blijheid! Ondertussen had ik op de markt leuke contacten opgedaan en kon ik al snel een scooter van iemand lenen/huren. Ik betaalde deze jongeman 500 pesos en had afgesproken dat ik de scooter de volgende dag bij het fast-food tentje weer achter zou laten. All good!

De wegen in Dinagat zijn ok, maar op sommige stukken is er geen asfalt. Je moet dan de weg vervolgen over zandwegen en dat is niet altijd even prettig. Maar met iets meer concentratie lukt dat ook en sta je versteld van de prachtige uitzichten die Dinagat Islands te bieden heeft. Ik heb een heel stuk gereden van San Jose richting Libjo. Je rijdt dan door een heuvelachtig gebied waar je vaak waanzinnige uitzichten hebt over de zee, prachtige eilandjes en groene binnenlanden. Onderweg stuit je op kleine gemeenschappen en her en der wat rijstvelden. Langs de weg zijn ook een aantal kleine shops te vinden voor benzine, een snackje of een gezellig gesprekje

White Castle San Jose

In San Jose is ook nog een mooi kasteel te bezichtigen. Rijd vanuit San Jose in westelijke richting de heuvels in. White Castle is alleen van buitenaf te zien. Het is mooi om dit een beetje aan het einde van de dag te doen omdat je vanaf hier een prachtig zicht hebt over de gehele baai en een schitterende zonsondergang.

view dinagat

basic living dinagat kids

sunset dinagat

Uitzicht vanaf Sofia’s bed

Waar verblijf je in Dinagat Islands?

In San Jose verbleef ik bij Sofia’s bed. Deze homestay is amper online te vinden (wel in google maps) Maar de locals kunnen je hiermee helpen. Later zag ik nog Rose Pink Lodge voorbij komen. Hier heb je een 2-persoonskamer voor 800 pesos en ligt iets van het centrum af.

En nog iets later, hoorde ik van een geweldige plek in Libjo. Een native Filipino hut op het water! Daar dromen geloof ik best veel mensen van. Dit is dan de budget versie maar wel in een prachtige omgeving! Jelmars Islet Resort is de naam en je kunt deze man via Facebook contacten voor reserveringen. Jammer genoeg heb ik deze plek niet kunnen zien maar deel het graag met jullie! Ze zijn ingericht voor Filipijnse reizigers die vaak in grote groepen komen. Een 6-persoons kamer kost 1500 pesos. Entrance fee is 10 pesos.

dinagat islands

Hoe reis je naar Dinagat Islands?

Vanaf Siargao neem je de boot naar Surigao. Vanaf Surigao pak je de ferry naar San Jose – Dinagat. Boten gaan dagelijks om 5.30 – 09.00 – 14.00 uur. Het duurt ongeveer 1/1,5 uur en kost 100 pesos.

Hoe kom je in Surigao?

Vanaf Cebu gaat er dagelijks een nacht ferry. Deze vertrekt om 19 uur en je arriveert ongeveer om 07.00 in Surigao. Ook zijn er vluchten vanaf Manilla en Cebu naar Surigao. (Momenteel niet mogelijk- feb 2022). Wel kan je vliegen op Siargao.

Dinagat Islands heeft mij echt verbluft! Mede door de leuke contacten met de locals is dit haast mijn top bestemming van de Filipijnen geworden. Hoe lijkt het jou om een keer off the beaten track te gaan?

Kim en Wessel Puur Filipijnen

Hi! Wij zijn Kim & Wessel!

Twee reizigers die hun harten zijn verloren aan het prachtige land Filipijnen!

De prachtige stranden, watervallen en vooral de mensen. Telkens proberen we op zoek te gaan naar nieuwe en bijzondere plekjes.

Via onze blog willen wij je informeren en enthousiasmeren over dit prachtige land.